Chystáte-li kolaudovat byt v bytovém domě, případně v atypickém domě s několika byty, není možné zkolaudovat vlastní byt, aniž by byly ostatní byty a společné prostory ke kolaudaci připraveny. Nekolaudujete bytovou jednotku, ale celou stavbu. Podmínky pro kolaudaci jsou téměř stejné jako u rodinnéhodomu.
Kdy kolaudace probíhá?
Stejně jako u rodinnéhodomu podá stavebník při dokončování prací písemnou žádost o kolaudaci, kde uvede předpokládaný datum dokončení, jméno, číslo stavebního povolení a seznam odchylek od stavebního povolení. Do 30, u větších objektů do 60 dnů by měl stavební úřad určit termín kolaudace a všechny dotčené účastníky o tom informovat.
Kdo se kolaudace účastní?
Kromě zaměstnance stavebního úřadu se kolaudace účastní vlastník stavby, stavebník, uživatel stavby a majitel pozemku, na kterém je stavba postavena, dále se kolaudačního řízení může účastnit projektant, stavební dozor nebo zhotovitel.
Co budete ke kolaudaci potřebovat?
Ke kolaudaci bytového domu budete potřebovat tyto dokumenty:
stavební projekt ověřený stavebním úřadem;
zpráva stavbyvedoucího;
geodetické zaměření stavby, včetně vodovodů a kanalizace;
Abyste splňovali požadavky pro kolaudaci, dnes nazývanou kolaudační souhlas, musí váš dům splňovat všechny technické a bezpečností podmínky. Dům by měl být kompletně připraven k obývání a neměl by především ohrožovat zdraví a život osob v něm později žijících.
Kdy kolaudace probíhá?
Jestliže se stavba blíží k dokončení, podá stavebník písemnou žádost o kolaudaci, kde uvede předpokládaný datum dokončení. Dále by žádost měla obsahovat jméno, číslo stavebního povolení a seznam odchylek od stavebního povolení. Stavební úřad by měl do 30 dnů určit termín kolaudace a všechny dotčené účastníky o tom nejméně 7 dní předem informovat.
Kdo se kolaudace účastní?
Kromě zaměstnance stavebního úřadu se kolaudace účastní vlastník stavby, stavebník, uživatel stavby a majitel pozemku, na kterém je stavba postavena, dále se kolaudačního řízení může účastnit projektant, stavební dozor nebo zhotovitel.
Co budete ke kolaudaci potřebovat?
Předtím než přijde úředník na kontrolu, si zkontrolujte, že vám nechybí žádný z potřebných dokumentů, a to:
stavební projekt ověřený stavebním úřadem;
geodetické zaměření stavby, včetně vodovodů a kanalizace;
doklad o vytyčení stavby;
revizní zprávy na elektroinstalace, hromosvod, komín, tlakové zkoušky těsnosti vodovodní instalace, tlakové zkoušky ústředního topení, revize plynových spotřebičů, jsou-li instalovány;
měření radonu nebo doklad o použití protiradonové izolace;
stavební deník;
zpráva o splnění podmínek stavebního povolení;
seznam odchylek od původního stavebního povolení, včetně zakreslených změn;
atesty použitých stavebních materiálů;
protokol o likvidaci odpadů vzniklých při stavbě.
Potřebujete radu?
Není-li vám stále něco úplně jasné, obraťte se buď přímo na stavební úřad, který vám vydal stavební povolení, určitě vám rádi otázku zodpoví, nebo využijte některou z internetových poraden.
Cena kolaudace
Kolaudace vašeho rodinnéhodomu je zdarma, přesto však nákladová položka při kolaudaci nebude nulová. Nějaké výdaje vás při kolaudaci budou stát potřebné revize a zprávy a poté také vklad na katastru nemovitostí. Tak tedy jediný, komu byste za kolaudaci nic platit neměli, je stavební úřad, pokud vám nevyměří pokutu za nedodržení některé z podmínek.
Kolaudační rozhodnutí
Kolaudační rozhodnutí je závěrečná zpráva, kterou vám vydá stavební úřad na základě kolaudačního řízení. Opravňuje vás užívat stavbu k bydlení. V kolaudačním rozhodnutí si stavební úřad může klást podmínky, které je potřeba odstranit. K odstranění nedostatku vám stanoví termín, po tuto dobu již můžete stavbu zpravidla užívat, protože se nejedná o nedostatky ohrožující život ani bezpečí osob. Existuje i možnost, že stavbu budete používat dříve, než vám bude kolaudační rozhodnutí vystaveno, ale jen tehdy, dostanete-li povolení k předčasnému užívání stavby. Toto povolení bývá uděleno ještě před úplným dokončením stavby, ale ani nyní nesmí být ohrožena bezpečnost či zdraví osob. Po získání kolaudačního rozhodnutí jste povinni stavbu zaevidovat na obecním úřadě, kde vám dají číslo popisné, a poté podat žádost na vklad na katastrálním úřadě, aby zapsali novostavbu na parcelu, na níž je postavena.
V příběhu ČÍSLO POPISNÉ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana Kratochvilova.
Po zruseni podílového spoluvlastnictví rodinnéhodomu Racetice č.p. 108, 43801 Racetice v roce 2021
Stavby na pozemku 412/31 (nový stav podle katastru 412/294, 412/295 ?)
jsem vlastníkem jedné z těchto dvou bytových jednotek.
Jaké je teď moje číslo popisné?
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Kolaudace je úřední proces příslušného stavebního úřadu, jehož kladným rozhodnutím je povoleno užívat stavbu k účelům, o které bylo žádáno stavebním povolením. Při kolaudaci zaměstnanec stavebního úřadu kontroluje, zda byla stavba provedena tak, jak bylo uvedeno v územním rozhodnutí a stavebním povolení, zda byly dodrženy všechny podmínky, zda stavba byla postavena dle projektové dokumentace, zda stavba nebude ohrožovat zdraví osob ani životní prostředí.
V příběhu KOLAUDACE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.
co je třeba ke kolaudaci při změně užívání obchodu na byt?děkuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jirka.
Když se rekonstrukcí mění účel užívání a nebude se zasahovat do nosných konstrukcí stavby, tak stačí ohlášení stavby Stavebnímu úřadu. Součástí ohlášení musí být zpracovaná stavební dokumentace od architekta. Stavební úřady mají k ohlášení stavby k dispozici formuláře, například zde: http://www.mmr.cz/getmedia/…
V příběhu CO JE KOLAUDACE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Zuzana Stivínová.
Moc děkuji za ucelené informace. Řekla bych, že je tady vysletleno vše do detailu. Ale vím, že se v minulém roce měnil nebo nějak upravoval stavební zákon. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli se nezměnilo něco v podmínkách kolaudací? Jde mi konkrétně o koupi takového nového domuhttp://www.ziprealty.cz/ptags/rodinne-domy/ Na co vše se mám připravit po všech těch změnách ve stavebním zákoně? Předem moc děkuji.
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Nový stavební zákon v tomto mluví velmi jasně: pokud pergola dle § 103 zákona č. 183/2006 Sb. nepřesáhne zastavěnou plochu 25 m² a výšku 5 m, není pro tuto stavbu nutné stavební povolení ani zrychlené řízení v podobě ohlášení stavby. V případě, že pergola splní podmínku stavby, pro kterou není třeba územní souhlas nebo rozhodnutí, platí v tomto případě, že „stavba do 25 m² zastavěné plochy a do 5 m výšky s jedním nadzemním podlažím, podsklepená nejvýše do hloubky 3 m na pozemku rodinnéhodomu nebo stavby pro rodinnou rekreaci, která souvisí nebo podmiňuje bydlení nebo rodinnou rekreaci, neslouží k výrobě nebo skladování hořlavých látek nebo výbušnin, nejedná se o jaderné zařízení nebo stavbu pro podnikatelskou činnost, je v souladu s územně plánovací dokumentací, je umisťována v odstupové vzdálenosti od společných hranic pozemků nejméně 2 m, plocha části pozemku schopného vsakovat dešťové vody po jejím umístění bude nejméně 50 % z celkové plochy pozemku rodinnéhodomu nebo stavby pro rodinnou rekreaci.“
V případě, že některý z bodů není splněn, musíte zažádat o územní souhlas nebo rozhodnutí. Územní souhlas je ošetřen § 96 zákona č. 183/2006 Sb. Tento paragraf obsahuje i výčet dokumentů, které jsou k vydání územního souhlasu potřeba:
doklady prokazující vlastnické právo, smlouvu nebo doklad o právu provést stavbu nebo opatření k pozemkům nebo stavbám, na kterých má být požadovaný záměr uskutečněn; tyto doklady se připojují, nelze-li tato práva ověřit v katastru nemovitostí dálkovým přístupem; anebo souhlas podle § 86 odst. 3;
souhlasná závazná stanoviska, popřípadě souhlasná rozhodnutí dotčených orgánů podle zvláštních právních předpisů, popřípadě rozhodnutí podle § 169 odst. 3 a 4;
stanoviska vlastníků veřejné dopravní a technické infrastruktury k možnosti a způsobu napojení nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem;
souhlasy osob, které mají vlastnická nebo jiná věcná práva k pozemkům nebo stavbám na nich a tyto pozemky mají společnou hranici s pozemkem, na kterém má být záměr uskutečněn; souhlas s navrhovaným záměrem musí být vyznačen na situačním výkresu; souhlas se nevyžaduje v případech stavebních záměrů uvedených v § 103, pokud nejsou umístěny ve vzdálenosti od společných hranic pozemků menší než 2 m;
jednoduchý technický popis záměru s příslušnými výkresy.
Ve vyhlášce není rozveden důležitý pojem „příslušné výkresy“, který však rozvádí příloha č. 7 k vyhlášce č. 503/2006 Sb. Jedná se o žádost o územní souhlas, který je třeba vyplnit a odnést na stavební úřad, ale také podrobnější seznam příloh, které jsou spolu s žádostí potřeba. Zde je blíže rozveden i poslední bod vyhlášky týkající se příslušných výkresů. Budete tedy potřebovat:
celkovou situaci v měřítku katastrální mapy včetně parcelních čísel, se zakreslením požadovaného záměru, s vyznačením vazeb a účinků na okolí;
jednoduchý technický popis záměru (jednoduchá technická zpráva – z jakého materiálu bude pergola, jakou bude mít zastavěnou plochu, v jakých vzdálenostech od sousedních pozemků bude pergola umístěna, typ krytiny, výška pergoly, základní popis technického řešení, například spojení budou řešena tradičními tesařskými spoji a ocelovými spojovacími prostředky a tak dále);
půdorys pergoly;
pohledy.
Vhodné je před započetím vyřizování všech stanovisek a veškeré dokumentace nejprve konzultovat vše s konkrétním stavebním úřadem, který bude vaši stavbu pergoly řešit. Tam dostanete nejlepší instrukce o tom, co konkrétní stavební úřad a v jaké podobě pro stavbu pergoly požaduje.
V příběhu REKOLAUDACE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana.
Chci kolaudaci být v nebytových prostorách bez stavebních úprav. Nebytový prostor byl obchod se sociálním zařízením. A de. Děkuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Jirka.
Ohlaste Stavebnímu úřadu změnu užívání stavby. Po rozhodnutí úřadu podejte žádost o změnu zápisu v Katastru nemovitostí a po tomto zapsání podejte na Finančním úřadu daňové přiznání k dani z nemovitosti.
Vlastník nemovitosti má za povinnost a na svůj náklad označit budovu určeným číslem a udržovat je v řádném stavu. Číslo by mělo být na budově viditelné. Pokud tedy o číslo nepožádáte, může vám hrozit pokuta.
K žádosti o přidělení popisného nebo evidenčního čísla budete potřebovat kolaudační souhlas a geometrický plán; společně s geometrickým plánem oznámení stavebnímu úřadu o záměru započít s užíváním dokončené stavby, dále potvrzení stavebního úřadu, že uvedené údaje jsou pravdivé; potvrzení stavebního úřadu o rozdělení stavby či změně užívání stavby společně s geometrickým plánem; úplný výpis listu vlastnictví z katastru nemovitostí u staveb, kde nejsou zachovány původní doklady, opět společně s geometrickým plánem.
Přidělování popisných, orientačních nebo evidenčních čísel domů mají zpravidla na starosti příslušné stavební úřady či odbory a oddělení výstavby, v Praze to pak je Magistrát hlavního města Prahy, Odbor občanskosprávních agend, oddělení územní orientace.
V příběhu JAK JE TO S VYHLEDÁNÍ VLASTNÍKŮ NA SLOVENSKU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jana Holubová.
Dobrý den, prosím o info, jak je to s vyhledáváním vlastníků nemovitostí na Slovensku? U nás se musí doložit doklady do konce roku. Je to na Slovensku jiné?
Děkuji za odpověď
Jana Holubová
Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.
Zemní vruty jsou ekonomicky výhodnou investicí ve srovnání s klasickým betonováním. Základy altánků, plotů, dřevostaveb a jiných lehkých staveb na zemních vrutech je možné postavit už za jeden den. Použitím zemního vrutu nevzniká žádný stavební odpad. Na montáž není nutná těžká technika ani přístup k elektrické síti. Životnost je minimálně 50 let, záruka 2 roky. Každá práce v terénu, která má za něco stát, vyžaduje pevný základ. Získat ho rychle a snadno je pak velkou výhodou. Zemní vruty jsou opatřeny antikorozní vrstvou a jsou vyrobeny z kvalitního materiálu.
Výhody použití zemních vrutů:
ve srovnání s betonováním ušetříte 40–80 % času;
základy rodinnéhodomu postavíte s vruty za jeden den;
životnost minimálně 50 let;
bezpečný a spolehlivý způsob základů pro stavby;
nízké ekologické zatížení;
nízká CO2 stopa;
při stavbě základů nevznikne odpad.
Vybrat si zemní vruty není nijak složité. Při jejich výběru je však potřeba vzít v potaz únosnost a typ půdy.
V příběhu POŽADAVKY PRO KOLAUDACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Martin Plaček.
Dobrý den!
Jsem vlastníkem stavby bez čísla popisného či evidenčního( jiná stavba). Lze tuto stavbu a za jakých podminek, kolaudovat za účelem bydlení?
Děkuji,Plaček.
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal Vinš.
Dobrý den,
nejde kolaudovat žádná stavba na kterou nebylo vydáno stavební povolení nebo ohlášení. Každý stavební úřad má na tuto problematiku odlišný pohled, proto bych doporučil se zajít pozeptat na příslušný stavební úřad. Dokumentace k zlegalizování by měla obsahovat projektovou dokumentaci, geodetické zaměření a revize.
Ojediněle je sova pálená nabízena k prodeji na internetu i s povinnými doklady CITES, které jsou k chovu nutné dle Úmluvy o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin, která byla sjednána v roce 1973 ve Washingtonu.
V naší poradně s názvem CO JE KOLAUDACE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Vladimír Zasadil.
Je možné nebytový prostor v bytovém domě z roku 1985 dodatečně zkolaudovat na byt? Co je k tomu potřeba a jaký by byl postup?
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
Potřebujete k tomu projektanta, který vyhotoví dokumentaci a tu pak s návrhem na kolaudaci doručíte na příslušný Stavební úřad nebo odbor. Můžete také využít znalostí advokátních kanceláří, které se zabývají nemovitostmi a tamní profesionálové vyřídí vše za vás.
Poličky na klíče představují vynikající doplněk do předsíně, neboť nabízejí spoustu odkládacího prostoru. Poličky jsou nejen vybaveny háčky, které slouží k pověšení klíčů, ale poskytují i odkládací plochu pro jiné předměty, jako jsou například brýle, peněženky, doklady a jiné.
Poličky jsou závěsné a jsou v provedení rovném, atypickém nebo rohovém. Opět mohou být vyrobeny z různých materiálů.
V naší poradně s názvem CO JE KOLAUDACE se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Jan Šámal.
Dotazuji se na koloudaci ,,,kde mám RD,,,,a chci ho rozdělit na víc bytových jednotek,,,,jak mám postupovat....Děkuji
Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.
K rozdělení domu na více bytových jednotek potřebujete dva důležité dokumenty:
1. prohlášení vlastníka o vymezení konkrétních jednotek v domě a určení společných částí domu.
2. půdorysy všech podlaží domu a jejich schémata.
K úspěšnému rozdělení domu na bytové jednotky budete potřebovat právníka a projektanta.
Tyto dokumenty pak se žádostí předložíte stavebnímu úřadu a posléze katastrálnímu úřadu.
Pro tyto účely můžete využít specializovaných advokátních kanceláří, které se specializují na nemovitostní právo a ty to pro vás udělají tak zvaně na klíč.
Při výstavbě domů z broušených cihel POROTHERM Profi je důležitá naprostá přesnost zdění. Nejnáročnější je přitom založení stavby, tedy položení první řady cihel v přízemí a v patře nad stropní částí, které musí být naprosto přesné. Abyste si byli jisti, že je vše v pořádku, můžete při zakládání využít profesionální pomoc od výrobce – společnosti Wienerberger cihlářský průmysl. Po upřesnění termínů přijede na stavbu specializovaný technik, který vysvětlí postup výstavby z broušených cihel POROTHERM, pomůže vám při založení stavby a v případě zájmu následně i prvního šáru v patře. O službu je velký zájem, proto je potřeba se zaregistrovat s dostatečným časovým předstihem.
Vyplatí se také zajít si do vybraných stavebnin, které díky spolupráci se společností Wienerberger fungují jako půjčovny. Zde si můžete vypůjčit pomůcky, které jsou potřeba pro zakládání stavby z broušených cihel POROTHERM. Jestliže budete zdít na tenkovrstvou maltu, můžete si tu půjčit například i nanášecí válec.
V případě zdění z broušených cihel POROTHERM Profi si můžete vybrat, zda budete stavět na tenkovrstvou maltu, či na zdicí pěnu POROTHERM DRYFIX. Nemusíte se bát pustit se dostavby svépomocí, v obou případech je výstavba velmi rychlá, snadná a přesná. Pokud už máte hotovou základovou desku, můžete s použitím technologie zdění na pěnu POROTHERM DRYFIX zvládnout hrubou stavbu rodinnéhodomu do týdne. Zdicí pěnu, případně tenkovrstvou maltu, dostanete při nákupu broušených cihel POROTHERM Profi zdarma a v odpovídajícím množství.
Systém POROTHERM se skládá z různých tlouštěk cihel, některé typy mají i upravenou výšku.
Číslování domů je systém územní identifikace. Vychází z vyhlášky Ministerstva vnitra ČR č. 326/2000 Sb., ve znění vyhlášky 193/2001 Sb. Prováděcí pravomoc drží obce, respektive městské části, a odpovědnost označit budovu číslem leží na jejím majiteli. Správu nad čísly orientačními, evidenčními a popisnými vykonává Ministerstvo vnitra ČR.
Číslování domů slouží poštovním úřadům, městské správě, hasičům, policii, záchranné službě, potřebám centrálního registru obyvatel, geografickým informačním systémům včetně digitálních map.
Kolaudace provozovny může být zahájena až po úplném dokončení stavby. Závěrečné kolaudační rozhodnutí bude v tomto případě sloužit jako osvědčení, že je provozovna způsobilá k provozu.
Co budete ke kolaudaci potřebovat?
Ke kolaudaci provozovny budete pravděpodobně potřebovat tyto dokumenty:
schválená projektová dokumentace dle skutečného provedení se zakreslenými změnami;
doklad o vytyčení stavby;
geodetické zaměření skutečného provedení;
zpráva stavbyvedoucího o splnění podmínek stavebního povolení;
zpráva o revizi elektroinstalace;
zpráva o revizi hromosvodů;
zpráva o revizi uzemnění;
zpráva o revizi elektrického zařízení;
protokol o revizi odběrných plynových zařízení;
protokol o tlakové zkoušce rozvodů plynu;
protokol o tlakové a provozní zkoušce domovního vodovodního potrubí a požárního vodovodu;
protokol o tlakové a provozní zkoušce systému ÚT, vody;
protokol o těsnosti rozvodů vnitřní kanalizace;
protokol o prohlídce komínových těles;
protokol o technické kontrole výtahů;
zápis o provedené prohlídce a převzetí kanalizačních přípojek splaškové a dešťové vody s povolením záhozu;
protokol správce vodovodu o provedené kontrole vodovodní přípojky;
protokoly o zkouškách pevnosti betonů;
protokol o měření účinnosti protiradonových opatření;
doklad o měření intenzity umělého osvětlení;
protokol měření hluku v místnostech objektu;
atesty stavebních materiálů a prohlášení dodavatelů o použití ověřených materiálů a technologií;
osvědčení o způsobilosti svářečů konstrukcí s uvedením čísla průkazu a data poslední zkoušky;
stavební deník;
protokol o likvidaci odpadů vzniklých při stavbě oprávněnou organizací.
Kolaudační rozhodnutí
Kolaudační rozhodnutí, nebo také závěrečná zpráva, určuje oprávnění k provozu. Provozovna může zahájit takzvaný zkušební provoz ještě před vydáním kolaudačního rozhodnutí, ale jen za souhlasu stavebního úřadu.
Slovenská republika má pro vyhledávání vlastníků domů a bytů k dispozici aplikaci CICA na adrese https://cica.vugk.sk/.
Na této stránce najdete několik ikon, z nichž vyberte tu s názvem súpisné číslo. Po kliku na tuto ikonu se otevře stránka, na které budete muset nejdříve zvolit okres a potom název obce. Po zvolení těchto údajů můžete zadat popisné číslo, ale nejdříve musíte kliknout na první oranžový čtvereček, který po zezelenání zpřístupní výběr všech registrovaných čísel v dané obci. Stačí vyhledat číslo dotčené budovy a můžete přejít k zobrazení listu vlastnictví.
Číslování domů slouží k evidenci a identifikaci staveb. Kromě toho, aby vás našla pošťačka, jsou výbornou pomůckou pro tvorbu digitálních map. Zapisují se také do katastru nemovitostí, kde přesně vymezují nemovitý majetek. Dle občanského zákoníku je nemovitost pozemek nebo stavba spojená se zemí pevným základem, jde obvykle o velmi hodnotný majetek.
Domům byla přidělena čísla popisná už za dob Marie Terezie, konkrétně roku 1770. Vojska procházela ulice většinou po směru hodinových ručiček, od těch nejvýznamnějších budov. Bez řádného označování domů se společnost neobejde. To si lidé uvědomili již v dávné minulosti, a tak se tento číselný systém rozvíjí již od svého zrodu v druhé polovině 18. století. Ještě předtím se domy značily a popisovaly jménem rodiny, která v nich žila, nebo podle nejvýraznějšího stavebního prvku dané budovy.
Popisné číslo dům popisuje, je tedy v dané obci jedinečné. Je to obvykle to delší číslo na domě, někdy až pětimístné. Přiděluje se po kolaudaci stavby a je podmínkou pro zápis v katastru nemovitostí.
Číslo popisné se změní jen při změně katastrálních hranic a prakticky vzniká a zaniká s existencí nemovitosti. Vznikne-li na místě zaniklého či zbořeného domu nová stavba, dostane také nové číslo popisné. Čím je nemovitost novější, tím je číslo popisné vyšší. Má-li dům více vchodů, bude mít i více popisných čísel, pro každý vchod zvlášť. Je zvykem, že se uvádí před lomítkem, obvykle to bývá to vyšší ze dvou čísel označujících nějaký dům. Popisné číslo má většinou podobu červené tabulky a bílých číslic, ale není to podmínkou. V dnešní době musí být ze zákona každá budova označena popisným číslem.
Na tabulce s číslem popisným jsou někdy uvedeny další údaje. Na starších tabulkách se v některých obcích uvádělo římským číslem označení části obce. V některých obcích je zvykem uvádět na tabulce i název obce, v Praze nejčastěji název katastrálního území a městského obvodu.
Orientační číslo slouží k orientaci. Je jedinečné v rámci jedné ulice, v obci se však může opakovat. Orientuje dům směrem k ulici, ulicím či náměstí, a tak, má-li stěny do více směrů (ulic), má i více orientačních čísel. Orientační číslo nemusíme najít v každé obci a někdy ho nahrazuje například písmeno. Orientační čísla většinou vzrůstají od středu obce k jejím okrajům a číslování se dělí na liché (vlevo) a sudé (vpravo). Orientační číslo souvisí s ulicí nebo veřejným prostranstvím, často se lze setkat i s tím, že je doplněno písmenem, aby byla usnadněna orientace, zvláště když se jedná o trakty a další složitější rozmístění budov. Díky orientačnímu číslu na ulici víte, zda se vydat ulicí směrem dolů, nebo nahoru, když hledáte konkrétní adresu. Orientační číslo má většinou podobu modré tabulky a bílých číslic či písmen. V ČR není číslo orientační celostátně povinné a přiděluje ho obecní úřad postupně v dané ulici či prostranství. Čísla nemusí být v každé obci, záleží na velikosti obce, nejvíce se vyskytují ve velkých městech.
Číslo evidenční označuje stavby dočasné nebo takové, které nejsou určené k trvalému bydlení (například chaty a chalupy). Číslo evidenční je opět v rámci obce jedinečné.
Teplovodní radiátory jsou jedním z nejčastějších rozvodů tepla v novějších domech a řadí se mezi nucené systémy. Radiátory jsou podlahového typu nebo koncipované ve vzpřímené poloze, které se podobají parním radiátorům. Nejčastějším problémem v teplovodních systémech je nežádoucí vzduch v systému. Na počátku každé topné sezóny, když je systém spuštěn, se musí postupně u každého radiátoru mírně otevřít odvzdušňovací ventil, zavře se, když voda začne unikat přes ventil. U patrových domů se nejprve odvzdušní v patře a postupně se sejde dolů.
Jeden ze způsobů, jak ušetřit energii v teplovodních systémech je, vybavit samostatnými zónami ovládání. Zónou je nejúčinnější stanovit velké plochy v domácnosti, nebo jsou použity v jednotlivých částech domu. Při instalaci automatického topení se instalují automatické ventily na teplou vodu radiátorů, ovládaných termostaty v každé zóně domu. Pomocné programovatelné termostaty vám umožní automatické vytápění a zároveň zajistí ochlazení části domu tak, aby odpovídaly vašemu způsobu využití.
Zónová regulace funguje nejlépe v domácnostech, které mají působit v různých topných oblastech, s každou zónu izolovanou od ostatních. V domech, které nejsou určeny pro zřízení zón, jedna část při nižší teplotě může způsobit problémy v přilehlých místnostech, protože dochází k úniku tepla do chladnějších částí domu. Zónová regulace bude také fungovat nejlépe, když mohou chladnější části domu být izolovány od ostatních zavřenými dveřmi. V některých případech může být zapotřebí nové dveře odizolovat. Chladnější části domu by měly být vytápěny kolem 100 Celsia, aby se zabránilo zamrznutí potrubí, proto se nikdy nesmí zcela vypnout přívod tepla v nevyužité části domu.
Pergola přistavěná ke zdi by měla mít skloněnou vrchní část pro případ, že byste se v budoucnosti rozhodli ji zasklít nebo zastřešit a přeměnit ji tak v lodžii nebo v zahradní místnost.
Hlavní výhodou pergol ke zdi je fakt, že si od jara do podzimu zvětšíte obytnou plochu domu. Přijde-li čas, kdy už je možno pobývat na zahradě a počasí to dovolí, můžete využívat prostor pergoly pro pořádání oslav, pro odpočinek a další jiné účely. Díky pergole postavené ke zdi vám vznikne nejen příjemné posezení na čerstvém vzduchu, ale i venkovní pracovna, kuchyňský kout či místo na odpočinkový spánek.
Pergola ke zdi domu může skutečně vypadat jako jeden velký pokoj navíc a přitom zkrášlí okolí vašeho domu i jeho užitné možnosti. Vhodnou kamennou nebo keramickou dlažbou, terasovými prvky ze dřeva nebo PVC zhotovíte opravdu unikátní a elegantní prostor pro celou rodinu. Součástí pergoly ke zdi domu by měl být samozřejmě i zahradní nábytek, ať už ze dřeva nebo ratanu, který poskytne pohodlí pro odpočinek. Pergola může být doplněna o houpací křeslo a jiné příslušenství.
Není nad to si v teplém letním dni otevřít chutné víno a pochutnat si na skvělém grilovaném masíčku. Proto součástí pergoly ke zdi domu bývá často i koutek s elektrickým nebo plynovým grilem, kde pořádáte grilovací party nejen pro sebe, ale i své blízké přátele. Skvělé na tom všem je, že pergola u zdi domu je přímým propojením s domem. Servírování jídelního nádobí a nápojů je pak podstatně jednodušší, než je nosit přes celou zahradu do volně stojící pergoly.
Takto postavené pergoly jsou navíc stabilnější, protože se ukotvují přímo do zdi.
na stavebnim urade jsem byl zažádat o kolaudaci,bylo mi receno ze bude zapotřebí dolozit ruzne doklady z odkazem na pocitac.nasel jsem co potrebuji ale nevim komu který doklad nalezi: napr. doklad overeni umeleho svetla,doklad overeni hlucnosti,protokol o technickem stavu vytahu,prosi poradte dekuji
Po zruseni podílového spoluvlastnictví rodinnéhodomu Racetice č.p. 108, 43801 Racetice v roce 2021
Stavby na pozemku 412/31 (nový stav podle katastru 412/294, 412/295 ?)
jsem vlastníkem jedné z těchto dvou bytových jednotek.
Jaké je teď moje číslo popisné?
Moc děkuji za ucelené informace. Řekla bych, že je tady vysletleno vše do detailu. Ale vím, že se v minulém roce měnil nebo nějak upravoval stavební zákon. Tak jsem se chtěla zeptat, jestli se nezměnilo něco v podmínkách kolaudací? Jde mi konkrétně o koupi takového nového domuhttp://www.ziprealty.cz/ptags/rodinne-domy/ Na co vše se mám připravit po všech těch změnách ve stavebním zákoně? Předem moc děkuji.
Dobrý den, prosím o info, jak je to s vyhledáváním vlastníků nemovitostí na Slovensku? U nás se musí doložit doklady do konce roku. Je to na Slovensku jiné?
Děkuji za odpověď
Jana Holubová
Jsem vlastníkem stavby bez čísla popisného či evidenčního( jiná stavba). Lze tuto stavbu a za jakých podminek, kolaudovat za účelem bydlení?
Děkuji,Plaček.
Potřebujete k tomu projektanta, který vyhotoví dokumentaci a tu pak s návrhem na kolaudaci doručíte na příslušný Stavební úřad nebo odbor. Můžete také využít znalostí advokátních kanceláří, které se zabývají nemovitostmi a tamní profesionálové vyřídí vše za vás.
K rozdělení domu na více bytových jednotek potřebujete dva důležité dokumenty:
1. prohlášení vlastníka o vymezení konkrétních jednotek v domě a určení společných částí domu.
2. půdorysy všech podlaží domu a jejich schémata.
K úspěšnému rozdělení domu na bytové jednotky budete potřebovat právníka a projektanta.
Tyto dokumenty pak se žádostí předložíte stavebnímu úřadu a posléze katastrálnímu úřadu.
Pro tyto účely můžete využít specializovaných advokátních kanceláří, které se specializují na nemovitostní právo a ty to pro vás udělají tak zvaně na klíč.
Dobrý den, mám kalu pár let, pěkně hustá a pravidelně mi kvetla, ale musela jsem se z rodinného domku přestěhovat do bytu a problémy začali. Listy kaly stále žloutnou. Rozsadila jsem jí do tří květináčů a všude mi listou žloutnou! Co dělám za chybu, v čem je problém? Co jí chybí? Nerada bych o ní přišla! Poraďte prosím. Děkuji.
Kolaudace je úřední postup, který musí proběhnout před tím, než začne být užívána určitá právě dokončená stavba. Téměř všechny dokončené stavby lze totiž začít užívat pouze buď na základě oznámení stavebnímu úřadu, nebo na základě jeho vyhovění žádosti o vydání tzv. kolaudačního souhlasu. Mám teď pozjišťováno, stavíme s http://www.ma-construction.cz a v dubnu by mělo být hotovo :)
Dobrý den,
nejde kolaudovat žádná stavba na kterou nebylo vydáno stavební povolení nebo ohlášení. Každý stavební úřad má na tuto problematiku odlišný pohled, proto bych doporučil se zajít pozeptat na příslušný stavební úřad. Dokumentace k zlegalizování by měla obsahovat projektovou dokumentaci, geodetické zaměření a revize.
Dobrý den, my bydlíme v mobilhaimu, taky bez čísla popisného. A tudíž barák nemá pevné základy. Takže jsme nepotřebovali ani stavební povolení. Jen nám jej přivezli na podvalu pak přijeli z týhle firmy https://uplifter.cz/ Mobilní domek složili na pozemek a bydlíme. Nemuseli jsme nic kolaudovat díky tomu, že domek nemá pevné základy. Takže to není nemovitost.