Informace od profesionálů

MENU

  

CHOROBY

  

PĚSTOVÁNÍ

  

ŠKŮDCI

  

RECEPTY

  
Téma

PŘIDĚLENÍ ČÍSLA POPISNÉHO

OBSAH

Přidělení čísla

Vlastník nemovitosti má za povinnost a na svůj náklad označit budovu určeným číslem a udržovat je v řádném stavu. Číslo by mělo být na budově viditelné. Pokud tedy o číslo nepožádáte, může vám hrozit pokuta.

K žádosti o přidělení popisného nebo evidenčního čísla budete potřebovat kolaudační souhlas a geometrický plán; společně s geometrickým plánem oznámení stavebnímu úřadu o záměru započít s užíváním dokončené stavby, dále potvrzení stavebního úřadu, že uvedené údaje jsou pravdivé; potvrzení stavebního úřadu o rozdělení stavby či změně užívání stavby společně s geometrickým plánem; úplný výpis listu vlastnictví z katastru nemovitostí u staveb, kde nejsou zachovány původní doklady, opět společně s geometrickým plánem.

Přidělování popisných, orientačních nebo evidenčních čísel domů mají zpravidla na starosti příslušné stavební úřady či odbory a oddělení výstavby, v Praze to pak je Magistrát hlavního města Prahy, Odbor občanskosprávních agend, oddělení územní orientace.

Zdroj: Číslo popisné

Poradna

V naší poradně s názvem PRIDELENI C.P. se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marie Dittingerova.

Dobry den,
jsem vlastníkem objektu ,,jina budova,, schvalenym st. uradem a na vlastnim pozemku/ velka zahrada/
Objekt ma pripojeni elektro , voda, chuze, parkovani do hlavni ulice. /bremnem/

Za jakých podminek mohu dostat vlastni cislo popisne..?
Dekuji.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Zašlete žádost na místní Obecní úřad, ve které požádejte o přidělení čísla popisného. K žádosti příložte výpis z Katastru nemovitostí, ze kterého bude zřejmé, že jste vlastník objektu. Do třiceti dnů dostanete od úřadu vyrozumění o vyřízení žádosti.

Zdroj: diskuze Požadavky pro kolaudaci

Online služby


Zdroj: Výpis z katastru nemovitostí podle jména

Poradna

V naší poradně s názvem ČÍSLO POPISNÉ A ORIENTAČNÍ se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Pallasová.

dobrý den, prosím kde v Praze je možno požádat o vyrobení tabulky čísla popisného a orientačního na rodinný dům? děkuji Pallasová

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Kamča.

Smaltovanou tabulku s číslem popisným i orientačním můžete objednat zde: www.velebny.cz/smalt…
Firma má pobočku v Praze 10 Vršovicích, ale vše zvládnete objednat online a tabulky vám přijdou poštou.

Zdroj: diskuze Číslo popisné a orientační

CIS

Tato zkratka patří pod Český svaz včelařů a jedná se o centrální informační systém. Do tohoto systému se můžete přihlásit až po řádné registraci a přidělení přihlašovacích údajů. Jedná se o centralizaci všech organizací v rámci Českého svazu včelařů, obsahuje evidenci členů, předávání informací, zpracování agend, zpracování statistiky, komunikační kanál, dotační tituly, podklady pro léčiva. V systému je pamatováno i na zákon o ochraně osobních údajů.

Zdroj: CSV - Český svaz včelařů

Diskuze

V diskuzi POŽADAVKY PRO KOLAUDACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Martin Plaček.

Dobrý den!

Jsem vlastníkem stavby bez čísla popisného či evidenčního( jiná stavba). Lze tuto stavbu a za jakých podminek, kolaudovat za účelem bydlení?
Děkuji,Plaček.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Michal Vinš.

Dobrý den,
nejde kolaudovat žádná stavba na kterou nebylo vydáno stavební povolení nebo ohlášení. Každý stavební úřad má na tuto problematiku odlišný pohled, proto bych doporučil se zajít pozeptat na příslušný stavební úřad. Dokumentace k zlegalizování by měla obsahovat projektovou dokumentaci, geodetické zaměření a revize.

Zdroj: diskuze Požadavky pro kolaudaci

Kde koupit číslo popisné

Číslo popisné nebo evidenční je možné zakoupit na internetu, v hobby marketech, domácích potřebách, železářství, nebo si jej nechat vyrobit na zakázku.

Čísla popisná se vyrábějí z různých materiálů a je jen na majiteli nemovitosti a jeho vkusu, pro co se rozhodne.

Zdroj: Číslo popisné

Diskuze

V diskuzi POŽADAVKY PRO KOLAUDACI se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Martin Plaček.

Dobrý den!

Jsem vlastníkem stavby bez čísla popisného či evidenčního( jiná stavba). Lze tuto stavbu a za jakých podminek, kolaudovat za účelem bydlení?
Děkuji,Plaček.

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel KarlL.

Dobrý den, my bydlíme v mobilhaimu, taky bez čísla popisného. A tudíž barák nemá pevné základy. Takže jsme nepotřebovali ani stavební povolení. Jen nám jej přivezli na podvalu pak přijeli z týhle firmy uplifter.cz/ Mobilní domek složili na pozemek a bydlíme. Nemuseli jsme nic kolaudovat díky tomu, že domek nemá pevné základy. Takže to není nemovitost.

Zdroj: diskuze Požadavky pro kolaudaci

Jak koupit sazenice

Objednávky lze psát na e-mail sazenice@atlas.cz včetně adresy a telefonního čísla (pro poštovního doručovatele pro oznámení dodání).

Berou objednávky na štěpování sazenic pro rok 2019–2020. Vyhnete se tak nedostatku některých odrůd při běžném prodeji.

Kontakt:

  • Pavel Plaček
  • Dyjákovičky 113
  • 669 02 Znojmo
  • Mobil: 737 721 765
  • sazenice@atlas.cz

Zdroj: Sazenice vinné révy Plaček

Poradna

V naší poradně s názvem KATASTRÁLNÍ MAPY POZEMKŮ A ČÍSLA PARCEL se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marcela Wendlová.

Dobrý den.
V Golčově Jeníkově vlastním nemovitost v Ráji č. 512, parcela 495,2290,2291. To samozřejmě vím kde se nachází. Ovšem k tomu patří ještě parcela 2430. Na mapě jsem si toto našla, ale potřebovala bych vědět č.p. domů, za kterými se pozemek nachází. Čísla parcel jsou 2431 a 2432.
Je možné od vás též zjistit rozměry parcely 2430? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.
Marcela Wendlová

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Parcela 2431 souvisí s domem Ráj č.p. 590.

Parcela 2432 souvisí s domem Ráj č.p. 550.

Parcela 2430 má výměru 315 m2.

Informace o parcelách můžete pohodlně prohlížet na interaktivní mapě. Mapu naleznete na této adrese nahlizenidokn.cuzk.c…
Zadejte název obce nebo katastrálního území a číslo parcely. Až se vám mapa zobrazí, tak dole v nástrojích vyberte tlačítko s názvem KN, pak se vám myš změní v ukazovátko, kterým když kliknete na parcelu, tak uvidíte všechny podrobnosti k ní.

Zdroj: diskuze Katastrální mapy pozemků a čísla parcel

Jak zjistit číslo popisné

Číslo popisné je možné zjistit na internetu, a to buďto na mapách, nebo nahlédnutím do katastru nemovitostí. V katastru nemovitostí stačí zadat letecké mapy a podle toho se zorientovat. V mapách si zadejte ulici a přibližte mapu skoro na maximum, zobrazí se vám tak i čísla popisná.

Zdroj: Číslo popisné

Diskuze

V diskuzi KATASTRÁLNÍ MAPY POZEMKŮ A ČÍSLA PARCEL 5893, 6048, 6744, 6886, 7125 se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Frydrychová Jitka.

Prosím o vyhledání katastrálních map uvedených pozemků.

Děkuji předem
Frydrychová

Na tento příspěvěk jestě nikdo nereagoval. Chcete se k němu vyjádřit? Klikněte na tlačítko a budete moci vložit svůj komentář.

Zdroj: diskuze Katastrální mapy pozemků a čísla parcel 5893, 6048, 6744, 6886, 7125

Jak vyčistit knoflíky u sporáku

Se špínou kolem ovládacích knoflíků na troubě nebo sporáku je to podobné jako třeba se špínou za pákovou baterií. Do malých skulin se špatně dostává a práce s hadříkem nebo houbičkou na nádobí není zrovna ideální. Záleží na typu knoflíků, ale většina z nich jde jednoduše oddělat a zase nasadit. Pokud je to i váš případ a máte doma myčku nádobí, máte vyhráno. Knoflíky jednoduše sundejte a nechte oprat v myčce. Než vám myčka dopere, můžete třeba pomocí zubního kartáčku pohodlně vyčistit ovládací panel trouby, tedy i místa, která knoflíky běžně částečně překrývají. Pozor byste měli dávat pouze tehdy, když jsou na otočných knoflících vytištěna čísla nebo stupně. Nápisy by totiž mohly při častém mytí v myčce zmizet, což by moc dobré nebylo. U mnoha typů trub a sporáků jsou však čísla vytištěna na ovládacím panelu.

Dále můžete použít...

Aktivní pěnu na mastnotu: Pokud je špína kolem knoflíků opravdu „zažraná“, můžete ji zkusit odstranit pomocí aktivní čisticí pěny na mastnotu. Tento přípravek je běžně k dostání takřka v každé drogerii a koupit ho můžete už do stokoruny. Aktivní čisticí pěna se navíc ve vaší domácnosti rozhodně neztratí, díky ní totiž snadno odstraníte mastnotu, špínu i saze nejen z trouby, ale také z grilu, plechů, hrnců, krbového skla a podobně.

Amoniak – čpavek: Zaschlou špínu kolem knoflíků od trouby a sporáků lze spolehlivě vyčistit i pomocí čpavku. Ten je běžně k dostání v drogeriích nebo prodejnách s barvami a laky. Stojí obvykle do 100 Kč. Jedná se o nebezpečnou chemikálii, takže pokud se rozhodnete pro tento způsob, nezapomeňte použít k práci gumové rukavice. Pomocí vatové tyčinky opatrně naneste chemikálii na špinavá místa a pak jen pomocí vyřazeného kartáčku na zuby vyčistěte. Nakonec vše setřete houbičkou a máte hotovo.

Zdroj: Babské rady jak vyčistit sporák

Jak zobrazit katastrální mapu?

Na Slovensku se o katastr nemovitostí stará Úřad geodézie, kartografie a katastru SR, který má k dispozici online veřejnou katastrální mapu, ale její údaje neobsahují pozemkové dělení. Tato mapa zobrazuje pouze popisná čísla budov podle registru Ministerstva vnitra SR. V této mapě se dají identifikovat pouze budovy. Mapa je k dispozici na adrese http://zbgis.sk/. Aplikace kromě běžných funkcionalit mapové aplikace umožňuje identifikaci budov, rozšířené vyhledávání, měření, tisk, ale také funkce objednávání údajů, služeb a geodetických údajů přímo z aplikace.

Pokud chcete identifikovat pozemek, tak je pro vás k dispozici pozemková mapa ArcGIS Hub. Tato mapa zobrazuje dělení pozemků celé Slovenské republiky podle moderní pozemkové organizace označované jako "C". Pozemková mapa Slovenské republiky je k dispozici na adrese https://hub.arcgis.com/maps/86af4137ec7e4abcb8e830e5f31dfdd1/explore.

Zdroj: Jak to má s nahlížením do katastru nemovitostí Slovenská republika?

Diskuze

V diskuzi KDE ZJISTIT ČÍSLO POZEMKU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Renáta Vrkočová.

chci číslo pozemku

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milan.

Číslo pozemku najdete v katastrální mapě. Ta je k dispozici na Obecním / Městském úřadu a na Katastrálním úřadu. Když máte internet, tak si můžete zobrazit mapu kteréhokoli katastrálního území na svém počítači. Z této internetové mapy zjistíte nejen číslo pozemku, ale uvidíte i veškeré majitele a jejich podíly a adresy. Tuto mapu najdete tady: nahlizenidokn.cuzk.c…
Zadáte název obce, kterou potvrdíte v návrhu a kliknete na zobrazit mapu. Až se vám zobrazí, tak ji hodně přibližte, dokud se vám nezobrazí čísla pozemků. Pak dole pod mapou si vyberte nástroj KN (katastr nemovitostí) a klikem na jednotlivé pozemky si můžete prohlížet všechny dostupné informace.

Zdroj: diskuze Kde zjistit číslo pozemku

Číslo popisné versus orientační

Číslování domů slouží k evidenci a identifikaci staveb. Kromě toho, aby vás našla pošťačka, jsou výbornou pomůckou pro tvorbu digitálních map. Zapisují se také do katastru nemovitostí, kde přesně vymezují nemovitý majetek. Dle občanského zákoníku je nemovitost pozemek nebo stavba spojená se zemí pevným základem, jde obvykle o velmi hodnotný majetek.

Domům byla přidělena čísla popisná už za dob Marie Terezie, konkrétně roku 1770. Vojska procházela ulice většinou po směru hodinových ručiček, od těch nejvýznamnějších budov. Bez řádného označování domů se společnost neobejde. To si lidé uvědomili již v dávné minulosti, a tak se tento číselný systém rozvíjí již od svého zrodu v druhé polovině 18. století. Ještě předtím se domy značily a popisovaly jménem rodiny, která v nich žila, nebo podle nejvýraznějšího stavebního prvku dané budovy.

Popisné číslo dům popisuje, je tedy v dané obci jedinečné. Je to obvykle to delší číslo na domě, někdy až pětimístné. Přiděluje se po kolaudaci stavby a je podmínkou pro zápis v katastru nemovitostí.

Číslo popisné se změní jen při změně katastrálních hranic a prakticky vzniká a zaniká s existencí nemovitosti. Vznikne-li na místě zaniklého či zbořeného domu nová stavba, dostane také nové číslo popisné. Čím je nemovitost novější, tím je číslo popisné vyšší. Má-li dům více vchodů, bude mít i více popisných čísel, pro každý vchod zvlášť. Je zvykem, že se uvádí před lomítkem, obvykle to bývá to vyšší ze dvou čísel označujících nějaký dům. Popisné číslo má většinou podobu červené tabulky a bílých číslic, ale není to podmínkou. V dnešní době musí být ze zákona každá budova označena popisným číslem.

Na tabulce s číslem popisným jsou někdy uvedeny další údaje. Na starších tabulkách se v některých obcích uvádělo římským číslem označení části obce. V některých obcích je zvykem uvádět na tabulce i název obce, v Praze nejčastěji název katastrálního území a městského obvodu.

Orientační číslo slouží k orientaci. Je jedinečné v rámci jedné ulice, v obci se však může opakovat. Orientuje dům směrem k ulici, ulicím či náměstí, a tak, má-li stěny do více směrů (ulic), má i více orientačních čísel. Orientační číslo nemusíme najít v každé obci a někdy ho nahrazuje například písmeno. Orientační čísla většinou vzrůstají od středu obce k jejím okrajům a číslování se dělí na liché (vlevo) a sudé (vpravo). Orientační číslo souvisí s ulicí nebo veřejným prostranstvím, často se lze setkat i s tím, že je doplněno písmenem, aby byla usnadněna orientace, zvláště když se jedná o trakty a další složitější rozmístění budov. Díky orientačnímu číslu na ulici víte, zda se vydat ulicí směrem dolů, nebo nahoru, když hledáte konkrétní adresu. Orientační číslo má většinou podobu modré tabulky a bílých číslic či písmen. V ČR není číslo orientační celostátně povinné a přiděluje ho obecní úřad postupně v dané ulici či prostranství. Čísla nemusí být v každé obci, záleží na velikosti obce, nejvíce se vyskytují ve velkých městech.

Číslo evidenční označuje stavby dočasné nebo takové, které nejsou určené k trvalému bydlení (například chaty a chalupy). Číslo evidenční je opět v rámci obce jedinečné.

Zdroj: Číslo popisné

Poradna

V naší poradně s názvem VÝPIS Z KATASTRU NEMOVITOSTÍ PODLE JMÉNA se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Marie Dvořáková.

Dobrý den, prosím o radu. Ráda bych získala výpis z katastru nemovitostí podle jména. Můžete mi prosím poradit /polopatě a detailně / jak mám postupovat? Omlouvám se za tuto detailní žádost, ale ať hledám jak hledám, nevím jak postupovat, jak a kam zaplatit apod. Děkuji, a prosím o odpověď na email.Dvořáková

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Dobrý den,
katastrální úřady poskytují výstup z katastru nemovitostí - tzv. přehled vlastnictví. Přehledem vlastnictví se rozumí tiskový výstup vytvořený pro zadanou osobu v rámci územní jednotky (tedy i celé ČR), jehož obsahem je výčet katastrálních území s uvedením čísel listů vlastnictví, na kterých má zadaná osoba zapsáno vlastnické nebo jiné věcné právo, případně, že k zadané osobě v katastru žádné takové právo evidováno není. Na přehledu budou uvedena jak jednotlivá katastrální území, tak čísla listů vlastnictví pro každé katastrální území.
Při žádosti se ověřuje totožnost žadatele. Jde to samozřejmě zařídit osobně i poštou či datovou schránkou, jen je při tomto podání třeba vyřešit prokázání totožnosti. Přehled vlastnictví lze získat také prostřednictvím zřízené služby Dálkového přístupu www.cuzk.cz/…spx.

Prokázání totožnosti při osobním podání
V případech, kdy je žádost o poskytnutí přehledu vlastnictví nebo údajů ze sbírky listin podána osobně na katastrálním úřadě, bude proto katastrální úřad po žadateli požadovat, aby předložil doklad totožnosti.

Prokázání totožnosti při jiném než osobním podání
V případech, kdy žádost není podána osobně nebo prostřednictvím datové schránky, bude katastrální úřad totožnost žadatele považovat za zjištěnou, pokud žádost bude opatřena úředně ověřeným podpisem žadatele, jde-li o fyzickou osobu, úředně ověřeným podpisem fyzické osoby, která jedná za žadatele.

Z Výše uvedeného vyplývá, že přehled vlastnictví může žádat kdokoliv, kdo prokáže svoji totožnost, není třeba prokazovat právní zájem ani jednat na základě plné moci. Pokud se o přehled vlastnictví žádá osobně, je vyhotoven na místě. Stačí navštívit jakékoli katastrální pracoviště.
Osobu je třeba co nepřesněji identifikovat, nejjednodušeji samozřejmě pomocí rodného čísla. Poplatek za vydání přehledu vlastnictví činí 50 Kč za každou stránku A4 a hradí se buď v pokladně katastrálního pracoviště a nebo na výzvu k zaplacení, kterou katastrální úřad zašle po obdržení žádosti.

Takže pro jednorázovou informaci je nejsnazším řešení osobní návštěva nejbližšího katastrálního pracoviště. Seznam i s adresami najdete zde: www.cuzk.cz/Urady/Ka…

Zdroj: diskuze Výpis z katastru nemovitostí podle jména

Jak získat výpis z katastru nemovitostí online

Některé podrobné výpisy je možné získat za úhradu v ceně do 50 do 100 Kč, ovšem lze získat i výpis z katastru nemovitostí zdarma. Ten je ale pouze na úrovni informační, což lze zjistit při nahlížení do katastru nemovitostí online na internetu. Jde o to, že výpis zdarma obsahuje omezenější informace a můžete si o něj zažádat na stránkách Českého úřadu zeměměřického. Pro tuto službu nepotřebujete žádnou registraci, ale informace je nezabezpečená.

Pro získání výpisu, ať zdarma nebo za poplatek, je potřeba znát k dohledání určité stavby či parcely buď katastrální území a k tomu číslo popisné, nebo parcelní číslo pozemku. Dále je možno hledat informace na CZECH POINTU nebo přímo na katastrálním úřadě podle jména a data narození vlastníka, případně podle identifikačního čísla, pokud jde o právnickou osobu.

Pro výpisy zdarma, tedy i pro výpisy, které si můžete udělat sami přímo z internetu, platí jedno důležité pravidlo. Jde vlastně o méně důležitá data, pouze o ta základní, proto nelze tento výpis použít pro další majetková jednání na bázi koupi či prodeje, případně jiné manipulace s nemovitostí. Nejde o plnohodnotný výpis, ze kterého jsou patrné všechny závazky na danou parcelu či jiný nemovitý majetek. Můžeme zde zmínit třeba zástavy, dluhy a podobně.

Oficiální výpis z katastru nemovitostí je výpis z veřejné evidence, který lze získat bez prokázání totožnosti, a to přímo na katastrálním úřadě nebo na CZECH POINT. Výpis lze vyhotovit jako úplný výpis konkrétního listu vlastnictví nebo jako částečný výpis.

Zdroj: Výpis z katastru nemovitostí podle jména

Poradna

V naší poradně s názvem HLEDÁNÍ POZEMKU se k tomuto tématu vyjádřil uživatel Josef Kemza.

Pozemek dle jména v obci Tři Dvory

Svou reakci k tomuto příspěvku přidal uživatel Milda.

Katastrální úřady poskytují výstup z katastru nemovitostí - tzv. přehled vlastnictví. Přehledem vlastnictví se rozumí tiskový výstup vytvořený pro zadanou osobu v rámci územní jednotky (tedy i celé ČR), jehož obsahem je výčet katastrálních území s uvedením čísel listů vlastnictví, na kterých má zadaná osoba zapsáno vlastnické nebo jiné věcné právo, případně, že k zadané osobě v katastru žádné takové právo evidováno není. Na přehledu budou uvedena jak jednotlivá katastrální území, tak čísla listů vlastnictví pro každé katastrální území.
Při žádosti se ověřuje totožnost žadatele. Jde to samozřejmě zařídit osobně i poštou či datovou schránkou, jen je při tomto podání třeba vyřešit prokázání totožnosti. Přehled vlastnictví lze získat také prostřednictvím zřízené služby Dálkového přístupu www.cuzk.cz/%E2%80%A… .

Prokázání totožnosti při osobním podání
V případech, kdy je žádost o poskytnutí přehledu vlastnictví nebo údajů ze sbírky listin podána osobně na katastrálním úřadě, bude proto katastrální úřad po žadateli požadovat, aby předložil doklad totožnosti.

Prokázání totožnosti při jiném než osobním podání
V případech, kdy žádost není podána osobně nebo prostřednictvím datové schránky, bude katastrální úřad totožnost žadatele považovat za zjištěnou, pokud žádost bude opatřena úředně ověřeným podpisem žadatele, jde-li o fyzickou osobu, úředně ověřeným podpisem fyzické osoby, která jedná za žadatele.

Z výše uvedeného vyplývá, že o přehled vlastnictví může žádat kdokoliv, kdo prokáže svoji totožnost, není třeba prokazovat právní zájem ani jednat na základě plné moci. Pokud se o přehled vlastnictví žádá osobně, je vyhotoven na místě. Stačí navštívit jakékoli katastrální pracoviště.
Osobu je třeba co nepřesněji identifikovat, nejjednodušeji samozřejmě pomocí rodného čísla. Poplatek za vydání přehledu vlastnictví činí 50 Kč za každou stránku A4 a hradí se buď v pokladně katastrálního pracoviště a nebo na výzvu k zaplacení, kterou katastrální úřad zašle po obdržení žádosti.

Chcete-li informace o pozemku, uděláte nejlépe, když osobně návštívíte nejbližší katastrální pracoviště. Seznam pracovišť i s adresami najdete zde: www.cuzk.cz/Urady/Ka…
Další možnost je poslat žádost s úředně ověřeným podpisem na katastrální úřad do Prahy. Adresa je
Katastrální úřad pro hlavní město Prahu
Pod sídlištěm 1800/9
Kobylisy
18214 Praha 8
ID datové schránky: qjfadtx

Zdroj: diskuze Hledání pozemku

Výsadba

Sazenice řízků tújí v květináčích lze sázet po celou sezonu. Jinak tomu je u sadby v balu, nebo dokonce u prostokořenných sazenic. Ty je možné sázet jen brzy na jaře nebo naopak ke konci podzimu. V českých zahradnictvích už se dnes setkáte převážně s kontejnery (květináči), takže se nemusíte obávat, že by se rostlinky neujaly, pokud se rozhodnete živý plot založit například v červenci. Jen nezapomínejte na pravidelnou zálivku a další pravidla pro výsadbu tújí.

Túje potřebují vydatnou zálivku každý čtvrtý den bez deště. Zalévat budete tedy zejména v létě. V opačném případě mohou sucha zničit i vzrostlé sazenice. Jak již bylo zmíněno, sazenice tújí potřebují vlhkou půdu. Túje navíc sucho nesnáší dobře, jakmile jí zaschnou kořeny, už se nevzpamatuje.

Pokud již máte vypěstované sazenice tújí, je vhodné pustit se do výsadby. Výsadbu nepodceňujte. Máte jen jeden pokus a případná chyba vás bude mrzet desítky let. Rostliny v živém plotě vydrží pravděpodobně až do konce vašeho života.

Postup:

  • Kořenové baly namočte do vody.
  • Vykopejte 60 centimetrů hlubokou a 80 centimetrů širokou rýhu.
  • Vykopaný substrát smíchejte s kompostem.
  • Rostliny zasaďte na místo tak, aby nebyly příliš utopené.
  • Přiměřeně udusejte půdu v celé délce rýhy.
  • Půdu doporučujeme ještě zasypat bohatou vrstvou mulče.
  • Sazenice vydatně zalijte.

Odborníci doporučují na jeden metr dvě túje. Pokud tedy chcete vytvořit například 10 metrů dlouhou stěnu, budete potřebovat 20 tújí. Jestliže se rozhodnete pro exotičtější kultivary tújí, raději se zeptejte prodejce. Udávaná čísla platí pro nejžádanější túji 'Smaragd'.

Zdroj: Řízkování tújí

Kolaudace provozovny

Podmínky kolaudace provozovny

Kolaudace provozovny může být zahájena až po úplném dokončení stavby. Závěrečné kolaudační rozhodnutí bude v tomto případě sloužit jako osvědčení, že je provozovna způsobilá k provozu.

Co budete ke kolaudaci potřebovat?

Ke kolaudaci provozovny budete pravděpodobně potřebovat tyto dokumenty:

  • schválená projektová dokumentace dle skutečného provedení se zakreslenými změnami;
  • doklad o vytyčení stavby;
  • geodetické zaměření skutečného provedení;
  • zpráva stavbyvedoucího o splnění podmínek stavebního povolení;
  • zpráva o revizi elektroinstalace;
  • zpráva o revizi hromosvodů;
  • zpráva o revizi uzemnění;
  • zpráva o revizi elektrického zařízení;
  • protokol o revizi odběrných plynových zařízení;
  • protokol o tlakové zkoušce rozvodů plynu;
  • protokol o tlakové a provozní zkoušce domovního vodovodního potrubí a požárního vodovodu;
  • protokol o tlakové a provozní zkoušce systému ÚT, vody;
  • protokol o těsnosti rozvodů vnitřní kanalizace;
  • protokol o prohlídce komínových těles;
  • protokol o technické kontrole výtahů;
  • zápis o provedené prohlídce a převzetí kanalizačních přípojek splaškové a dešťové vody s povolením záhozu;
  • protokol správce vodovodu o provedené kontrole vodovodní přípojky;
  • protokoly o zkouškách pevnosti betonů;
  • protokol o měření účinnosti protiradonových opatření;
  • doklad o měření intenzity umělého osvětlení;
  • protokol měření hluku v místnostech objektu;
  • atesty stavebních materiálů a prohlášení dodavatelů o použití ověřených materiálů a technologií;
  • osvědčení o způsobilosti svářečů konstrukcí s uvedením čísla průkazu a data poslední zkoušky;
  • stavební deník;
  • protokol o likvidaci odpadů vzniklých při stavbě oprávněnou organizací.

Kolaudační rozhodnutí

Kolaudační rozhodnutí, nebo také závěrečná zpráva, určuje oprávnění k provozu. Provozovna může zahájit takzvaný zkušební provoz ještě před vydáním kolaudačního rozhodnutí, ale jen za souhlasu stavebního úřadu.

Zdroj: Co je kolaudace

Výpis z katastru

Výpis z katastru nemovitostí (list vlastnictví, LV) je veřejnou listinou, která prokazuje stav dané nemovitosti evidované v katastru nemovitostí k okamžiku vyhotovení LV. Je označen číslem listu vlastnictví a jako veřejná listina musí být opatřen datem, otiskem kulatého razítka katastrálního úřadu se státním znakem, jménem a podpisem zaměstnance úřadu a kolkem nebo doložkou o úhradě správního poplatku.

Některé informace o listu vlastnictví můžete najít na online nahlížení do katastru nemovitostí. Můžete zde najít číslo listu vlastnictví, na kterém je budova zapsána, čísla listů vlastnictví příslušných každé bytové jednotce. Jednotlivé listy vlastnictví ani katastrální mapy si však na těchto stránkách online nahlížení do katastru nemovitostí prohlížet nelze. Abyste získali tyto informace, můžete využít další online službu, takzvaný dálkový přístup, kde je nutná registrace a získání informací je zpoplatněno. Kromě těchto online aplikací si můžete vyzvednout list vlastnictví osobně na příslušném katastrálním úřadu. Výpis z katastru nemovitostí je poskytnut komukoliv na vyžádání. Není zde třeba předkládat občanský průkaz.

Pokud chcete zjistit veškerý nemovitý majetek dané osoby, je možné využít funkce „Evidence práv pro osobu“, kde ostanete informaci, zda zadaný subjekt (fyzická nebo právnická osoba) má v katastru nemovitostí evidována vlastnická nebo jiná věcná práva. Informace obsažené ve výstupní sestavě jsou platné vždy v aktuální době spuštění sestavy. Na rozdíl od přehledu vlastnictví není možné požadovat informace o minulém stavu. Sestava se vytvoří vždy, tedy i v případě, že zadaný subjekt nemá v katastru nemovitostí evidována žádná vlastnická nebo jiná věcná práva. Oba parametry, jimiž se zadávají identifikační údaje oprávněného subjektu, jsou povinné. Subjekty, pro které není v katastru nemovitostí evidováno rodné číslo, datum narození nebo IČ, není možné touto funkcí identifikovat. V případě evidence práv pro osobu a údajů ze sbírky listin je třeba prokázat totožnost žadatele.

Zdroj: Výpis z katastru nemovitostí podle jména

Základní organizace Českého svazu včelařů (ZO ČSV)

Centrální informační systém (CIS) obsahuje data členů ČSV, chovatelů včelstev, informace o včelstvech a stanovištích. Data se shromažďují za účelem evidence členů, evidence organizačních jednotek, evidence včelstev, zpracování statistik, analýz, organizace akcí, archivnictví, administraci dotačních titulů.

CIS eviduje z osobních údajů tyto: jméno, příjmení, rodné číslo, datum narození, adresa trvalého bydliště, telefonní spojení, e-mail, registrační číslo chovatele, registrační číslo stanoviště, počet jím ošetřovaných včelstev, datum vzniku členství a další údaje potřebné pro činnost ČSV.

K evidenci a zpracování osobních údajů a údajů o včelstvech dává včelař písemný souhlas již při vstupu do svazu (přihláška za člena), případně tím, že žádá o dotaci prostřednictvím ČSV.

CIS neeviduje citlivé údaje ve smyslu zákona 101/2000 Sb., § 4 písmeno b.

Správcem systému je Český svaz včelařů, z.s., který touto směrnicí stanoví práva a povinnosti osob, které mají přístup do systému CIS jako administrátoři nebo prohlížitelé. Hlavním administrátorem CIS je určený pracovník sekretariátu ČSV.

PRV určí pověřeného/pověřené zaměstnance sekretariátu zodpovědného/é za zapisování do CISu (administrátor PRV) a pracovníky ČSV s přístupem pro čtení (prohlížitel).

KKV určí pověřeného člena KKV zodpovědného za zapisování do CISu (administrátor KKV) a členy KKV ČSV s přístupem pro čtení (prohlížitel KKV).

Předsednictvo výboru okresní organizace (OO) ČSV určí pověřeného člena OO zodpovědného za zapisování do CISu (administrátor OO) a členy OO ČSV s přístupem pro čtení (prohlížitel OO).

Výbor základní organizace (ZO) ČSV určí pověřeného člena ZO zodpovědného za zapisování do CISu (administrátor ZO) a členy s přístupem pro čtení (prohlížitel ZO). Uživatel CIS je povinen nesdělovat přístupové jméno a heslo druhé osobě. Uživatel s možností vytvářet přístup do CIS (administrátor) je povinen tento nově vytvořený přístup předat druhé osobě jen proti podpisu. Podepsaný dokument archivuje příslušná organizační jednotka nebo sekretariát.

Osoba oprávněná k zápisu do CIS (administrátor) je povinna vždy zapisovat a měnit jen údaje, které jí členové svazu předali.

Administrátor základní organizace

Vkládá údaje a může editovat vše za svou ZO, včetně stanovišť, statistiky, správy financí za členské příspěvky a dotace. V termínech stanovených PRV aktualizovat údaje významné pro zpracování statistiky. Pro ZO vytváří přístupy do CIS pro administrátora a pro prohlížitele.

Prohlížitel základní organizace

Uživatel může nahlížet na všechna data své základní organizace. Nemůže je editovat, může si generovat tiskové sestavy.

Administrátor okresní organizace

Náhled do členské základny v příslušném okrese a nastavování informací u OO, sumární přehledy nad základními organizacemi v příslušném okrese. Vytváření přístupů do systému pro vlastní OO. OO má také možnost přidělovat katastrální území pod spádové ZO.

Administrátor KKV

Nahlížení do přehledů ZO a OO v příslušném kraji a nastavování informací u KKV, vytváření přístupu do systému pro vlastní KKV. Všichni oprávnění administrátoři a prohlížitelé mohou nahlížet do evidenčních a kontaktních údajů funkcionářů organizačních jednotek ČSV.

Centrála – účtárna

Uživatel do členské základny může nahlížet a měnit údaje, které se týkají financí u členů a základních organizací.

Centrála – expedice

Uživatel může měnit údaje o včelařích, nastavovat zasílání časopisu a generovat dávky pro zasílání časopisu.

Centrála – správce

Nejvyšší práva, správce pracuje se všemi údaji v CIS a může je editovat.

Centrála – pro čtení

Nahlížení na všechna data v celém CISu. Nemá možnost editace.

Centrála – vzdělávací akce

Uživatel může nahlížet do členské základny a může pouze vytvářet vzdělávací akce a provádět příslušnou agendu se vzdělávacími akcemi.

Veterinární laboratoř

Uživatel má k dispozici pouze požadavky na vyšetření vzorků pro varoázu a mor, které mu zaslaly příslušné ZO. Uživatel může doplnit výsledky vyšetření.

Profesionální včelaři

Uživatel vidí pouze své včelaře ve svém seskupení, nemůže měnit jejich data, pouze si je může na základě registračního čísla a data narození prohlédnout, případně si je načíst do svého seskupení.

V případě, že včelař ukončí členství v ČSV, systém dál eviduje výše uvedené údaje. V případě ukončení včelařské činnosti nebo úmrtí se všechny údaje dále uchovávají pro případ nutnosti analýzy historických dat nebo obnovení členství.

Přístup do CIS přes webové rozhraní je chráněn individuálním heslem uživatele. V případě, že uživatel přeruší práci s databází a chce odejít od PC, nebo práci ukončí, je povinen se odhlásit. V případě ukončení pracovního poměru pověřeného zaměstnance je povinností nadřízeného zajistit zrušení jeho účtu a hesla. Administrátor ZO, OO, KKV je povinen zajistit a udržovat aktuálnost přístupových účtů do CISu za svoji organizaci. Vlastním výkonem může být pověřena i osoba mimo výbor, ale jen po schválení výboru ZO, předsednictvem okresní organizace nebo KKV. Právo přidělovat další přístupová oprávnění má administrátor na své úrovni, případně hlavní administrátor. Přístupová práva ZO, která zanikla, zruší hlavní administrátor neprodleně na základě pokynu tajemníka.

Je zakázáno osobní údaje zpřístupňovat třetím osobám. Se souhlasem PRV je možné postoupit vybraná data orgánům státní správy. Všichni uživatelé CIS jsou povinni nakládat s osobními údaji pouze za účelem plnění pracovních povinností nebo výkonu své funkce a v souladu s povinnostmi stanovenými zákonem, touto směrnicí a pokyny zaměstnavatele. Jsou povinni je chránit před změnou, zničením, ztrátou, neoprávněnými přenosy, jiným neoprávněným zpracováním, jakož i jiným zneužitím osobních údajů. Jsou povinní sdělovat/hlásit svému nadřízenému informace o všech skutečnostech, které mají vliv na zabezpečení, funkčnost a aktuálnost evidence a zpracovávaných údajů.

Správce je povinen zajistit bezpečné uložení dat. Data musí být pravidelně denně zálohována v rámci serveru a na média, která budou fyzicky umístěna mimo serverovnu. Zálohy se musí vždy k 1. daného měsíce předat na externí úložiště sekretariátu. Sekretariát je povinen zálohy uchovávat po dobu jednoho roku.

Zdroj: CIS Český svaz včelařů

Dotace pro včelaře

EU stanoví pro každý včelařský rok částku v eurech, kterou smí členský stát na včelařská opatření vydat. ČR se spolupodílí na financování dotace 50 % vynaložených prostředků. Příspěvek EU pro ČR na včelařské dotace ve výši 50 % v roce 2019 činí 1 250 509 eur.

Částku v Kč určenou na dotace v příslušném včelařském roce zveřejňuje Fond vždy v lednu – www.vcelarstvi.cz v záložce Dotace, případně na www.szif.cz, v záložce SZIF poskytuje > Společná organizace trhů > Živočišná výroba > Včelařství > Eurodotace podle nařízení vlády č. 197/2005 Sb. > Zpravodajství.

Pro včelařský rok 2019 je pro chovatele včel určena částka v celkové výši 64 336 187 Kč. Český svaz včelařů, z.s., je zprostředkovatelem mezi chovateli včel a Fondem a aktivně se podílí na administraci včelařských dotací. V souladu s nařízením vlády je jediným žadatelem o dotace na všechna opatření za všechny chovatele včel bez ohledu na jejich členství v ČSV. ČSV shromažďuje požadavky jednotlivých chovatelů včel. U doručených požadavků provádí evidenci a základní administraci, v případě neúplných požadavků vyzývá chovatele k doplnění povinných údajů, zpracovává přehledy dle pokynů Fondu a provádí další nezbytné úkony související s administrací „eurodotací“.

ČSV jako uznané chovatelské sdružení včely medonosné kraňské plní nezastupitelnou úlohu při vypracování seznamu šlechtitelských chovů včelích matek z uznaného šlechtitelského programu, na které lze poskytnout dotaci podle § 8 nařízení vlády. ČSV zajišťuje předání dílčích dotací jednotlivým chovatelům včel, kteří splnili dotační podmínky. K zajištění řádné administrace „eurodotací“ vydává ČSV každoročně Organizační pokyny ČSV. Tyto pokyny jsou zveřejněny v časopisu Včelařství č. 1/2019 a na www.vcelarstvi.cz. Součástí organizačních pokynů jsou i lhůty pro doručení požadavků a všech dokumentů na ČSV. Tyto lhůty je nutno vzhledem k administrativní náročnosti zpracování dotace dodržet!

Fond na základě požadavků předaných od ČSV provádí jejich administrativní kontrolu a výpočet dotace pro chovatele, kteří splnili podmínky pro její získání. Pokud soubor všech oprávněných nároků přesáhne pro příslušný včelařský rok finanční částku určenou na dotace pro chovatele včel, upravuje u vybraných opatření v souladu s § 10 odst. 6 nařízení vlády výši oprávněných nároků koeficientem krácení. Fond každoročně do 15. října poukazuje celou částku dotace na ČSV, který bezprostředně po přijetí finančních prostředků provádí jejich rozesílání jednotlivým chovatelům včel.

Dotace jsou určeny pro chovatele včel. Chovatelem včel je fyzická nebo právnická osoba, která chová včelstva na území České republiky a která je evidována jako chovatel včel u Českomoravské společnosti chovatelů, a.s., Hradištko (ČMSCH).

Na ČMSCH je nutno se přihlásit bez ohledu na to, zda začínající chovatel včel v okamžiku přihlášení již včelstva vlastní. ČMSCH při registraci přidělí začínajícímu chovateli včel šestimístné registrační číslo. Jedná se o číslo, které chovatel vyplní do formuláře požadavku o dotaci. Bez přiděleného registračního čísla nemůže být dotace chovateli včel poskytnuta!

Dotace je poskytována na pět opatření, ke každému opatření je vydán samostatný formulář pro požadavek o dotaci.

Technická pomoc je rozdělena na 2 podopatření a je určena na:

  • pořádání vzdělávacích akcí pro chovatele včel a vedení včelařských kroužků pro děti a mládež,
  • pořízení nového technického vybavení pro chovatele včel.
Boj proti varoáze je rozdělen na 2 podopatření a je určen na:
  • úhradu nákladů na léčebné a preventivní prostředky,
  • na aplikaci aerosolu při prevenci nebo léčení varoázy.

V rámci racionalizace kočování včelstev je dotace určena na pořízení nového zařízení pro kočování se včelstvy.

Úhrada nákladů na rozbory medu je určena na úhradu fyzikálně chemických rozborů medu a rozborů na přítomnost spor Paenibacillus larvae.

Dotace na obnovu včelstev je určena na šlechtitelské chovy včelích matek z uznaného šlechtitelského programu na území ČR. Dotaci mohou čerpat pouze chovatelé, kteří na základě rozhodnutí předsednictva Republikového výboru ČSV získali osvědčení o šlechtitelském chovu uznaného šlechtitelského programu včely kraňské.

Dotace jsou chovatelům poskytovány:

Na základě individuálně podaného požadavku o dotaci, tedy u opatření:

  • technická pomoc na podopatření pořízení nového technického vybavení pro získávání a zpracování medu a dalších včelařských produktů
  • racionalizace kočování
  • obnova včelstev – dotace se poskytuje chovateli včel (chovateli včelích matek u opatření obnova včelstev) zpětně po doložení, že byly splněny podmínky pro její získání. Není možné poskytnout dotaci chovateli včel předem, pouze na základě jeho ujištění, že si z poskytnuté dotace teprve zařízení pořídí.

Bez nutnosti, aby chovatel podával individuální požadavek o dotaci, tedy u opatření:

  • echnická pomoc na podopatření pořádání vzdělávacích akcí pro chovatele včel
  • boj proti varoáze
  • úhrada nákladů na rozbory medu

V těchto případech může chovatel včel využít možnosti, že za výrobky i služby zaplatí sníženou cenu a dotace je poskytnuta přímo výrobci, respektive poskytovateli služeb. V případě opatření „Boj proti varoáze“ má chovatel tímto způsobem zajištěn přístup k levnějším léčivům a léčebným prostředkům, neboť dotaci ve formě doplatku skutečné ceny Fond hradí přímo výrobci, respektive distributorovi léčiv.

Obdobně může chovatel využít možnost získat za sníženou cenu provedení fyzikálně chemického a mikrobiologického rozboru medu v rámci opatření „Úhrada nákladů na rozbory medu“. V tomto případě je dotace ve formě doplatku do výše skutečné ceny rozboru poskytnuta akreditované laboratoři, která rozbory provádí. V některých případech podávají za chovatele včel hromadné požadavky organizační složky žadatele – okresní organizace nebo základní organizace ČSV („OO ČSV“ nebo „ZO ČSV“) na úhradu nákladů spojených s aplikací aerosolu v rámci opatření „Boj proti varoáze“ nebo na úhradu nákladů spojených s pořádáním vzdělávacích akcí pro včelařskou veřejnost v rámci opatření „Technická pomoc“.

Kam doručit požadavek o dotaci:

Český svaz včelařů, z.s.

Křemencova 8

115 24 Praha 1

Požadavek je nutno na ČSV doručit do 15. května. Pokud je to možné, předložte k formuláři požadavku zároveň i všechny doklady včetně soupisky dokladů. Nejpozději do 15. července doručte na ČSV zbylé doklady, které jste nemohli doručit ve lhůtě do 15. května. Lhůta pro doručení dokladů stanovená chovatelům na 15. července souvisí s dobou nezbytně nutnou na zpracování a s povinností ČSV všechny doručené doklady předat Fondu do 31. července 2019, kdy končí včelařský rok 2019. Výjimku tvoří doklady o včelích matkách prodaných v období od 1. srpna 2018 do 31. prosince 2018, které je nutno doručit na ČSV spolu s požadavkem nejpozději do 15. května 2019.

Všechny doklady přikládané k požadavkům o dotaci musí pocházet z příslušného včelařského roku, to znamená, že datum na dokladech překládaných v roce 2019 měly být v rozmezí od 1. 8. 2018 do 31. 7. 2019 (respektive do 15. 7. 2019). Pokud chovatel včel doručí prostřednictvím ČSV doklady později než 31. července ve včelařském roce, dotace mu nebude poskytnuta.

Uvedené formuláře požadavků včetně vzorů povinných příloh jsou k dispozici v listinné podobě v časopisu Včelařství 1/2019 nebo ke stažení na webových stránkách ČSV www.vcelarstvi.cz v záložce Dotace > Evropské dotace – nařízení vlády č. 197/2005 Sb.

Zdroj: CIS Český svaz včelařů

Zakládání vinice

Jenže kosové jsou snad ještě vynalézavější než špačci a i přes síťku jednotlivé bobulky rozklovávají a hodují tak přímo na keřích. I když kombinujeme všechny metody, musíme se smířit s tím, že nějaké ztráty budou. Vraťme se ale na začátek. Minule jsme začali velké téma: zakládání vinice.

Ano, věnovali jsme pozornost klimatickým, stanovištním a půdním podmínkám, ve kterých se révě daří. Pokud jsme si jisti, že tomu tak bude i na našem stanovišti, je potřeba si připravit půdu.

Profesionální vinohradníci si nejprve nechají provést rozbory půd, aby zjistili, co je v půdě v nadbytku, co chybí a co je potřeba přidat. Pedologové, specialisté na zemědělské půdy, vyjadřují množství živin v půdách ve speciálních jednotkách, označovaných ppm, což je počet miligramů té které živiny v jednom kilogramu půdy. Výsledky rozborů tedy zahrnují čísla vyjadřující množství jednotlivých živin právě v ppm. Vinohradník, který chce založit novou vinici, kromě výsledků půdních rozborů potřebuje vědět, jaký půdní druh na své budoucí vinici má a také, kolik procent jílu je v půdě obsaženo. Tyto informace se porovnávají s hodnotami živin, které by v nově zakládané vinici být měly, a pokud v půdě chybí, je nutné tyto živiny ve správném množství do půdy dodat.

Každá živina se v půdě chová jinak. Každý, i začínající zahrádkář ví, že problematický je dusík. Dusík, pokud je dodán například ve formě ledku, v půdě dlouho nevydrží, vyplavuje se. Ostatní formy dusíkatých hnojiv se s časem na ledkovou formu přeměňují (říkáme tomu mineralizace), takže lze obecně říci, že dusíkem nelze hnojit do zásoby. Jedna možnost však existuje. Používala se po řadu předchozích století, v dobách, kdy neexistoval chemický průmysl a průmyslová hnojiva. Naši předkové totiž měli pro pole i pro vinice jen jediné hnojivo, a to hnůj od vlastního dobytka. Dnes můžeme používat nepřeberné množství druhů průmyslových hnojiv, včetně průmyslově vyráběných hnojiv organických.

Myslíte takové ty granule vyrobené z koňského hnoje nebo ze slepičinců?

Třeba, do některých se taky přidává rašelina nebo jiný odpad – drcený biomateriál. Označují se také jako biokomposty.

Drobný pěstitel si vystačí s vlastním kompostem, často obohaceným hnojem domácích zvířat, která chová. Další elegantní možností, jak získat organické hnojivo je tzv. „zelené hnojení“, což jistě každý zahrádkář zná. Důležité je, aby směska na zelené hnojení obsahovala rostliny vytvářející dostatek biohmoty a také rostliny z čeledi bobovitých. Ty totiž žijí v blízkých přátelských vztazích s nitrifikačními bakteriemi, které umí zpracovávat vzdušný dusík z půdního vzduchu. Směska se vysévá obvykle v polovině vegetace, seká se a případně i zalévá, na jaře následujícího roku se zaorá (nebo zaryje). V půdě se takto získaná biohmota začne postupně rozkládat na kompost, což jde pomalu. Takto jsme tedy dodali do půdy dusík, který v ní alespoň nějakou dobu dodrží.

Směska na zelené hnojení:

Jinak se v půdě chovají draslík, hořčík a vápník. Ty se po dodání do půdy schovají do „půdního skladiště“, které se jmenuje sorpční komplex a tvoří v převážné míře částice jílu. Fosfor se umí v půdě na čas schovat tak, že s některými kovy vytváří nerozpustné formy, které v půdě jen tak čekají. Po čase, až se sníží množství vápníku a půdy se začnou okyselovat, se zase přemění na formy rozpustné. Tím ale rozhodně nechci říct, že révě se daří v půdách kyselých! Réva má ráda půdy neutrální až slabě zásadité.

Jak tedy půdu před výsadbou správně vyhnojit?

Každý, kdo zakládá vinici ve větší výměře, si samozřejmě rozbor půdy nechá provést, a pokud některá živina chybí, tak ji dodá v potřebném množství podle určitého výpočtu. Malí pěstitelé, kteří chtějí vysadit několik keřů na zahradě, jistě nebudou platit za půdní rozbor. Podívejte se také na díl věnovaný měsíci květnu. Každý správný zahrádkář má mít svou půdu vyhnojenou dostatečně. Těžkým úkolem pro velké i malé pěstitele je dostat tu dobře vyhnojenou půdu do hloubky, kde bude mít budoucí vinice kořeny. Což je asi do hloubky 50 cm.

Při dostatečně velkých výměrách se používají těžké stroje, které to dokážou, například rigolační pluh. Ten dokáže povrchovou vrstvu půdy (která je vyhnojená cca do hloubky 30 cm) dopravit až do požadovaných 60 cm, ale někdy i hlouběji, např. do 1 m. Podobně výkonný může být i rotační pluh, který celou vrstvu půdy propracuje v celé její výšce. Avšak rigolační či rotační pluh musí být tažen supersilným traktorem, což by na zahrádce bylo poněkud problematické, že?

Rigolační pluh:

Další možností je udělat si takový rigolek doma ručně – odkopat půdu do hloubky alespoň 40 cm, pak do takto vytvořené brázdy přemístit povrchovou, dobře vyhnojenou a zpracovanou půdu. Můžeme zapojit i další členy rodiny a zahrát si na takový malý „lidský buldozerek“, pracující však s normální lopatou, krumpáčem a kolečkem. Každopádně je to dřina.

V dobách minulých byly k dostání rigolační rýče, které mají pracovní část delší (až na těch požadovaných 50 cm). Manipuluje se jimi větší vrstvou půdy, a proto jsou úzké asi jen 10 cm. Měla jsem možnost takový rýč vidět, ovšem byl to již muzeální kousek. Nikde jsem ho neviděla v prodeji a myslím si, že se takové rýče už desítky let nevyrábějí.

Takže nám opravdu nezbývá nic jiného, nežli si hrát na ten „minibuldozer“?

Máme ještě jednu možnost - dá se říci osvědčenou fintu. Doprava vyhnojené povrchové části půdy dolů se rovnou spojuje s výsadbou. Ale nejprve je nutné pozemek pro výsadbu rozměřit, aby každý keř měl stejný „pěstební prostor“, a taky, aby vinice pěkně vypadala. Spony, ve kterých se vinice vysazují, jsou různé, od té nejjednodušší vinice pro pěstování na hlavu, kdy stačí spon 1m x 1m, až po spony s dostatečně širokými meziřadími pro různé stroje včetně pojízdných sklízečů. Ve většině případů volba sponu závisí především na mechanizaci, která se ve vinici bude v budoucnu používat.

Na zahradách, kde budeme vše dělat ručně, se doporučuje vzdálenost mezi dvěma řadami alespoň 1,2 m až 1,5 m, aby se člověk v meziřadí mohl bez problémů pohybovat. A keře by se neměly vysazovat hustěji, než na 1 m mezi nimi. Zpočátku se to může zdát jako plýtvání místem, ale je nutné počítat s tím, že s věkem keře budou sílit.

Po rozměření rýčem připravíme jamky, které budou velikostně odpovídat šířce rýče a hluboké budou podle délky sazenic. Důležité však je, aby se při rytí jamky odkládala samostatně na jednu stranu zemina povrchová – pečlivě vyhnojená a propracovaná, a na druhou stranu zemina ze dna jamky, která takto připravená není. Při sázení pak nejprve uložíme na dno jamky tu vyhnojenou a teprve na povrch tu spodní – a rigolace je vyřešená.

Příprava jamky:

Zdroj: Kalendář pro vinaře - srpen


Autoři obsahu

Nina Vinšová

Mgr. Světluše Vinšová

Mgr. Michal Vinš

Mgr. Hanka Synková

Mgr. Jiří Dvořák


ČeskéNápady

O nás

Kontakt

Ochrana osobních údajů a cookies

 SiteMAP